Kokemuksia Hokasta

Kokemuksia linjasaneerauksesta: “Kyllä tämä oli täyden kympin työ!”

Helsingin Puotilassa sijaitsevaan Asunto Oy Klaavuntie 6:een toteutettiin LVIS-Hokan toimesta perinteinen linjasaneeraus. Kolmikerroksisen kerrostalon kaikkien 72 asunnon vesi-, viemäri- ja ilmastointiputkistot sekä kylpyhuoneet uusittiin.

Talon alkuperäinen, rakennusvuodelta 1961 peräisin oleva putkisto alkoi hiljalleen osoittaa merkkejä käyttöikänsä päättymisestä. Taloyhtiö ryhtyi suunnittelemaan linjasaneerausta vuonna 2014. Yhtiökokous teki yksimielisen päätöksen työn toteuttamisesta. Jonkin verran keskusteltiin siitä, toteutettaisiinko saneeraus sukitusmenetelmällä vai tehtäisiinkö perinteinen linjasaneeraus. Lopuksi yhtiö päätti valita perinteisen menetelmän.

– Yhtiökokous pidettiin huhtikuussa, jonka jälkeen lähdimme liikkeelle nopeasti ja kiivaalla aikataululla. Teimme hankesuunnitelman ja lähetimme urakkatarjouspyynnöt, muistelee taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Matti Kallio.

Laaja tarjous kilpailukykyiseen hintaan

Matti on itsekin LVI- ja rakennusalan yrittäjä, ja LVIS-Hokasta hänelle vinkkasi LVI-alan tukkukaupan tuttu myyjä. Urakkatarjouspyyntö lähetettiin siis myös LVIS-Hokalle, joka tuli lopulta valituksi linjasaneerauksen toteuttajaksi. Valinta perustui LVIS-Hokan tarjoaman urakan laajuuteen, kilpailukykyisen hintaan sekä heidän urakkaneuvotteluissa esiin nousseeseen vakuuttavuuteensa. 

Matti on itsekin LVI- ja rakennusalan yrittäjä, ja LVIS-Hokasta hänelle vinkkasi LVI-alan tukkukaupan tuttu myyjä. Urakkatarjouspyyntö lähetettiin siis myös LVIS-Hokalle, joka tuli lopulta valituksi linjasaneerauksen toteuttajaksi. Valinta perustui LVIS-Hokan tarjoaman urakan laajuuteen, kilpailukykyisen hintaan sekä heidän urakkaneuvotteluissa esiin nousseeseen vakuuttavuuteensa.

– Aina kun heiltä jotain urakkaneuvotteluissa kysyi, niin vastaus oli valmiina. Kysyipä mitä vaan, niin ei tarvinnut koskaan junnata. Hallitus oli hyvin yksimielinen myös LVIS-Hokan valinnasta, eikä puheenjohtajallakaan ollut juuri osuutta asiaan, Matti naurahtaa.

“Teimme täysin oikean valinnan valitessamme LVIS-Hokan”

Työ alkoi marras-joulukuun taitteessa. Asunnoissa työt aloitettiin tammikuussa 2015 ja koko linjasaneerauksen loppuselvitys tehtiin 18. joulukuuta. Kokonaisuudessaan työ kesti noin vuoden ajan. Aikataulussa pysyttiin Matin mukaan tarkasti ja talon asukkaita tiedotettiin saneerauksen etenemisestä erinomaisesti.

– Näin jälkikäteen voin sanoa, että teimme täysin oikean valinnan valitessamme LVIS-Hokan. Ennen työn aloittamista minua jännitti, koska tiedän, kuinka pahasti pieleen putkiremontit voivat mennä. Se ajatus kylmäsi, Matti kertoo.

– Työ sujui kuitenkin hyvin, eikä missään vaiheessa myöhästytty aikataulusta. Työn jälki oli siistiä ja hyvää. Meitä tiedotettiin työn etenemisestä ja esimerkiksi mahdollisista sähkö- ja vesikatkoista muun muassa infonäyttöjen, tekstiviestien ja muiden väylien avulla, Matti kiittelee.

Epäröijät kiittivät ensimmäisinä

Asukkaat hoitivat itse itselleen sopivan asumisjärjestelyn siksi ajaksi, kun saneeraustöitä heidän asunnoissaan tehtiin. Muutama asukas halusi jäädä asuntoihinsa asumaan myös töiden ajaksi. Linjasaneerauksen valmistuttua joulukuussa on Matti kuulostellut asukkaiden kommentteja ja mielipiteitä lopputuloksesta.

– Sellaiset henkilöt, jotka ennen työn aloittamista eniten empivät ja epäröivät, olivat ensimmäisten joukossa kiittelemässä sitä, miten hienosti urakka sujui. Se kertonee jo paljon siitä, miten hyvin työ sujui, Matti hymyilee.

Linjasaneerauksen jälkeen ei putkistossa ole havaittu tukoksia tai vuotoja. Kylpyhuoneet saivat uuden ilmeen jokaisessa asunnossa, ja niissä mukavuutta lisää saneerauksen yhteydessä asennettu lattialämmitys. Myös ilmastointihormit korjattiin ja sen myötä ilmanvaihto toimii nyt paremmin. Aiemmin kylpyhuoneissa viihtynyt kosteus on poissa.

– Huomattavaa parannusta tapahtui! Olemme tyytyväisiä lopputulokseen, Matti kiteyttää

“Kyllä tämä oli täyden kympin työ”

LVIS-Hokasta yrityksenä jäi Matille positiivinen kuva. Saneeraukseen liittyvistä asioista pystyttiin keskustelemaan ja sopimaan avoimesti sekä joustavasti. Yrityksen sisällä ei Matin mukaan ole niin sanottua turhaa byrokratiaa – asiakasta ei palloteltu vastuuhenkilöltä toiselle.

– Kyllä tämä oli täyden kympin työ LVIS-Hokalta! Omasta puolestani voin ehdottomasti suositella heitä. Muutamasta muusta taloyhtiöstä onkin jo minulle soiteltu ja kyselty, että miten linjasaneeraus meni. Olen kertonut heille oman kokemukseni LVIS-Hokasta ja sen, että olen erittäin tyytyväinen!

Lisää kokemuksia

VIDEO: As. Oy Tellervon puheenjohtajan kokemuksia linjasaneerauksesta

Lue koko tarina

Kiinteistöhuolto Heiskanen Oy luottaa LVISHokan nopeaan ja ammattitaitoiseen huoltopalveluun

Helsinkiläisen Kiinteistöhuolto Heiskanen Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Heiskanen on työskennellyt kiinteistöhuoltoalan yrittäjänä jo vuodesta 1997 alkaen. LVIS-Hokan kanssa Jarkko on tehnyt yhteistyötä nyt lähes kymmenen vuoden ajan.

Lue koko tarina